Beszélgetés Enyedi Ildikó filmrendezővel – Könyvhét 21
T. Puskás Ildikó - 2018.01.02.
A Könyvhéttel bármi történjék is 2018-ban, az arról szóló tudósításban már visszavonhatatlanul annak a frázisnak kell szerepelnie, hogy „életének 21. évében” történt vele, ami történt – ha egyáltalán szükséges az idő ilyen jellegű meghatározása az esemény leírásához. Ennek itt csupán annyi a jelentősége, hogy mostantól már nem érvényes az a kitétel a netkorszak előtti írások újraközlésekor, hogy újságunk megjelenésének huszadik évfordulója alkalmából adjuk közre. Így aztán ennek az újraközlés-sorozatnak 2018 első munkanapján véget vetünk, Enyedi Ildikó interjújának újraközlésével elbúcsúzva 2017-től, megjelenésünk huszadik évfordulójától, és a „Könyvhét 20” rovattól. Olvasóinktól nem búcsúzunk, mert könyvekről beszélünk továbbra is, és bíztatjuk olvasóinkat arra is, hogy böngésszenek archívumunkban, mert sok érdekes, elgondolkodtató írás jelent meg lapunkban a netkorszak előtt, és azt követően is.
A filmkészítés várakozásteli szellemi utazás – Beszélgetés Enyedi Ildikó filmrendezővel
2000. április 20.
Az én huszadik századom című filmjét az ezévi filmszemlén minden idők legjobb magyar filmalkotásainak sorába választották a filmes szakemberek. Az 1984-ben végzett rendező harmadik nagyjátékfilmjét, a Simon mágust tavaly októbertől láthatják a magyar mozinézők.
– Eddigi munkái nem valamely író művéből készültek, úgynevezett szerzői filmek mind. Az utolsó, a Simon mágus szövevényes szellemi gyökereit, jelentésrétegeit, utalásait Tatár György filozófus egy tanulmányban igyekezett feltárni a Filmvilág 1999. októberi számában. A bemutatót követően több helyen is nyilatkozta, hogy tíz évig készülődött erre a filmre, s hogy a reklámoktól a filozófiáig, a tévéműsoroktól a vallási mozgalmakig, és a misztikusnak látszó jelenségek magyarázatáig sok – a film gondolatisága szempontjából fontos – ismeretbe „beleásta” magát... Nem gondolt arra, hogy legközelebb egy előre megírt történetet filmesítsen meg?
– Az irodalom meghatározó az életemben. Egyedüli gyerekként számomra narkotikum volt az olvasás és ma is az. Ezért sem nyúltam eddig irodalmi anyaghoz: a jó könyv maradjon könyv. Nincs mit hozzátenni... Mostanában készülök ezt – valószínűleg egyszer életemben – megszegni. Füst Milán: A feleségem története című regényének megfilmesítésének gondolatával foglalkozom. Füst Milán nagyon fontos író, nagyon fontos gondolkodó. Minden tekintetben kivétel a magyar irodalomban... Nem véletlen, hogy sosem fogadták be, még a Nyugatosok sem, hogy sokféle módon hallgatták el, vagy feledkeztek meg róla – mintegy véletlenül. Kényelmetlenül nagy formátumú tehetség, nem fér bele az irodalomtudomány kialakult keretei közé sem. Biztosan mindenki ismeri azt az érzést, amikor annyira lelkesedik egy szerzőért, hogy mindenkivel szeretné azt megosztani, esetleg több példányban megvásárolt kötetekkel üldözi a barátait. Hát én most egy két és fél órás Füst Milán „reklámfilmre” készülök...
Ajánló tartalma:
Az archívum kincseiből:
A vérzés hiánya – Annie Ernaux: Lánytörténet
Tűzön-vízen át – Mark Haddon: A Delfin
„A legaljasabb és a legnemesebb dolgokra egyaránt képesek vagyunk” – Bene Zoltán
A határozottan szív alakú szirom – Interjú Géczi Jánossal
Különleges emlék egy csodálatos nagymamáról – Beszélgetés Finy Petrával