ProsperoD
disztribúciós könyvterjesztés
Mélytengeri Mentőcsapat
Ben és Holly
apró királysága
Külföldi könyvek
webshopja
ProsperoD<br>disztribúciós könyvterjesztés Mélytengeri Mentőcsapat Ben és Holly <br> apró királysága Külföldi könyvek <br> webshopja
Könyvhét folyóirat

Kalandozás a sakkpalotában – Beszélgetés Polgár Judittal

Kurcz Orsi - 2018.10.02.

A világ egyik legrégebbi játékával találkozhatunk a filmekben, a televízióban, az irodalomban, és a képzőművészetben is, manapság pedig már az oktatásban is felbukkan. Polgár Judit világbajnok magyar sakkozó szerint a sakk olyan, mint egy idegen nyelv, bármerre járunk a világban, mindenhol találunk sakkot értő és szerető embereket. A legjobb női sakkozók egyikének legfrissebb sorozata, a Sakkjátszótér Komplex Képességfejlesztő sorozatból az első kötet már megjelent – a Kalandozás a sakktáblán óvodásokat, iskolába készülő gyerekeket tanít játékosan gondolkodni.

– Hogyan jött a könyv ötlete?

– Igazából akkor érett meg bennem a gondolat, amikor a gyerekeim óvodások lettek, úgy 2010 körül. Akkor nekik csináltunk is egy sakk munkafüzet jellegű kis könyvet a nővéremmel, Zsófiával. Később ebből az ötletből alakult ki a Sakkpalota program, ami nagy büszkeségünkre immár négy éve a nemzeti alaptanterv része.

– Ha jól látom, a kiadványokat életkor szerint tagolták.

– Intézmények számára 5-6 éves korosztálynak ajánljuk leginkább a könyvsorozatot, hiszen alapvetően iskolai előkészítőnek találtuk ki, de háztartásokba, szülőknek, már korábban is javasoljuk, akár négy éves kortól, mert nyilvánvalóan egészen más intenzitással és odafigyeléssel lehet dolgozni a gyerekekkel otthoni környezetben. Kaptam is szerencsére visszajelzést édesanyáktól, hogy a négy éves gyerek minden feladatot meg tudott csinálni, végig is játszották a könyvet, alig tudták abbahagyni. Nekem, nekünk, szerzőknek pedig ezek a legfontosabb támpontok, hogy a gyerekek a valóságban mennyire élvezik a feladványokat. A három könyvet azonban nem csak életkor, hanem témák alapján is tagoltuk: az első tájékozódni segít, vagyis az irányokat, a balt és a jobbat tanítja, valamint az átlós kifejezést, ami sok gyereknek nehézséget okoz. A második kötetben már a figurákkal találkoznak, a harmadikban pedig akár sakkos feladatokat is kipróbálhatnak a gyerekek. Mindez persze logikára, logikus gondolkodásra és kreativitásra neveli őket, ami nagyon fontos lesz a későbbi, iskolás éveik során.

– Miben segít a gyerekeknek az ilyen korai logikára nevelés? Jobban teljesítenek később az iskolában?

– Egyértelmű visszajelzések és mérések szerint sokkal összeszedettebbek, fókuszáltabbak a gyerekek, ha már kiskorban logikus gondolkodásra, és az ő szintjükön való problémamegoldásra szoktatjuk őket. Éppen ezért az az egyik legnagyobb kihívás nekünk egy ilyen feladatgyűjtemény kitalálásakor, hogy a gyerek érdeklődését, és érzelmi kötődését fenntartsuk. A Sakkpalotában minden meseszerű, a figuráknak neveik vannak, rengeteg a történés, az izgalom. Az egyik bástya például a meseolvasó, de van postás bástya is, aki egyik mezőről a másikra viszi az üzeneteket.

– Mit gondol, mi a sakknak, és a hozzá hasonló „régi” logikai játékoknak a szerepe, létjogosultsága a mai modern eszközök mellett?

– Az, hogy minden megváltozott, az nem jelenti azt, hogy a dolgok rosszabbak vagy jobbak lennének, de nyilvánvalóan nézőpont kérdése az egész. Azt viszont fontos hangsúlyozni, hogy a Sakkjátszótér, hiába csalóka a neve, nem sakk könyv. Ez a program sokkal inkább egy sakk tematikájú képességfejlesztő. Persze aztán van olyan gyerek, aki mindebből kedvet kap, és jobban is elcsábul a sakk felé, és ez sem hátrány, hiszen egy 1500 éves játékról van szó, hatalmas hagyományokkal, ami az oktatásba is egyre jobban belekerül világszerte, pont a logikus gondolkodásra ösztönzés miatt, amit korábban már említettem. Ráadásul a győzelem boldogságára és a veszteség eltűrésére, valamint a döntéseink súlyosságára is megtanít a sakk, hiszen elég gyors visszajelzést kapunk egy-egy rossz lépés, rossz döntés után: leveszik a figuránkat. Ami pedig a modern korral köti össze mindezt, az az, hogy ma már rengeteg online lehetőség is van játszani, akár a világ túlsó végén ülő emberrel is kezdhetünk egy sakkjátszmát. Ezért is szoktam mondani, hogy a sakk olyan, mint egy idegen nyelv. Bárhol találunk sakkot értő és szerető embereket a világban.

– Gyerekkorukban az édesapjuk is hasonló játékokkal, kreatív feladványokkal tanította önöket?

– Igen, én is így kezdtem tanulni sok évvel ezelőtt, tehát a szemlélet, vagyis a játékos nevelés ebből a szempontból ugyanaz, nem véletlen, hogy ez lett a vezérfonala a Sakkjátszótér sorozatnak is. Hiszen a felfedezés öröme, és a sikerélmény az, ami miatt a gyerek a következő feladatokat is meg akarja csinálni. Neki nem a végcél a fontos, a folyamatot kell, hogy élvezze, hogy halad a mesében, és teljesíteni tudja a „pályákat”. A különbség viszont a személyes történetem, és a könyveim között az, hogy én a játékos feladatok után inkább a sakkszakma és sport irányába vettem az irányt, ennek a programnak mégsem ez a lényege. Hiszen ahogy mondtam, a Sakkjátszótér foglalkoztatóiban a sakk, éppenséggel darabjaira szedve csupán egy alapot, egy keretet ad a gondolkodás kisgyermekkori fejlesztéséhez, utat mutatva a gyerekeknek a mindennapokhoz szükséges logikus gondolkodás felé.

Kurcz Orsi

Polgár Judit: Kalandozás a sakktáblán - 4 éves kortól
Bookline Könyvek, 64 oldal, 2999 Ft

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Rovat további hírei:
Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



Könyvhét 2018/4.ÉS Páratlan oldalSzókimondókaKarácsonyi kalandA Mélytengeri Mentőcsapat és a Mogorva HalHolly elveszett varázspálcájamacskarácsonyhosszú hajúszülinapiA hanta banda
Belépés