Könyvhét 2023
SZERZŐI KIADÁS
PROFI MÓDON
Tandori Dezső
TANDORI SZUBJEKTÍV
Csokonai Attila
SZABADMATT
Kőszeghy Elemér
A magyarországi ötvösjegyek...
SZERZŐI KIADÁS<br>PROFI MÓDON Tandori Dezső <br> TANDORI SZUBJEKTÍV Csokonai Attila <br> SZABADMATT Kőszeghy Elemér<br>A magyarországi ötvösjegyek...
A spanyol könyvpiac

A spanyol könyvpiac alakulása 2004/2005-ben

A spanyol könyvpiac nehéz évet tud maga mögött, a szakma nagyjai mind válságról beszélnek. A hetvenes években meginduló növekedés, amely a kilencvenes években hatalmas lendületet kapott (évi 10%), 2004-ben megtorpant (3%), és a múlt év adatainak alakulását követve a szektor szakértői csupán 0-1% közti fejlődést, pontosabban stagnálást jósolnak. Sok példány került vissza a kiadókhoz, ami arra enged következtetni, hogy változás állt be az eddig folyamatosan növekvő tendenciában. Mivel az elmúlt év pontos adatait még nem tették közzé, ezért áttekintésem a 2004-es adatokon alapszik (Comercio interior del libro en España, 2004) .

A kiadói szektor felépítése

A Spanyolországi Könyvkiadók Egyesületeinek Szövetsége (Federación de Gremios de Editores de España), amely a hat terület (Madrid, Katalónia, Baszkföld, Andalúzia, Galícia, Valencia) egyesületeit tömöríti, a magánszektor több mint felét képviselő 701 kiadó adatai alapján készítette el éves felmérését. A 80 legnagyobb (6 millió euró fölötti éves forgalom) kiadói vállalkozás állította elő a teljes könyvforgalom 81 %-át, míg a 384 kiskiadó (0,6 millió euró alatti éves forgalom) csak 3,3%-ot produkált. Az utóbbiak teszik azonban színessé a könyvkínálatot, hiszen többnyire valamilyen témára szakosodnak, és az új címek nagy részét is ők jelentetik meg. A vizsgált kiadók több mint egy negyede tartozik nagyobb vállalati csoporthoz vagy holdinghoz. A nagykiadók átlagban 238 személyt foglalkoztatnak, a kiskiadók pedig átlagosan 7 főt. A hatalmas kínálatot nézve nem véletlen, hogy a 29 legnagyobb mamutkiadó összesen 100 millió eurót fordított reklámcélokra, ez a teljes szektor reklámcélú költségeinek 74,3%-a. Legtöbbet televíziós hirdetésre, nyomtatott szóróanyagra, sajtóhirdetésre és ösztönző ajándékokra fordítottak.
2004-ben 311 millió példány jelent meg, amelyből 237 millió el is kelt. A könyvforgalom 2.882,6 millió euró volt, a katalógusokban összesen 309.090 címet találtak az érdeklődők, ami növekvő tendenciát mutat. A spanyol könyvpiac robbanásszerű fejlődésének következménye, hogy 79%-al több cím jelent meg 2004-ben, mint tíz évvel ezelőtt. Az átlag példányszám címenként 4.579 volt, ami az előző évekhez képest 355 példánnyal több. Annak ellenére, hogy a túlságosan bő kínálat veszélyeiről beszél a szakma, a címek száma nőtt: összesen 67.822 cím jelent meg, ennek a fele első kiadás, a többi újranyomás, illetve újrakiadás. A statisztika alapján elmondható, hogy nagy kiadók főleg újrakiadásokba fektetnek, és minél kisebb a kiadó, annál több újdonságot ad ki. A kisebb vállalkozások, illetve azok a kiadók, amelyek nem olvadtak bele valamelyik nagy gazdasági csoportba (ma kilenc ilyen meghatározó holding működik Spanyolországban) csak úgy tudnak megfelelni a piaci nyomásnak, ha minél nagyobb kínálattal vannak jelen. A példányszám főleg a nagy és közepesen nagy kiadóknál nőtt, átlagban eléri a 4500 példányt, amíg ez a szám kis kiadók esetében csökkent, 1.700 körül mozog. Legnagyobb példányban az enciklopédiák jelennek meg, ezt követi az irodalom és az általános ismeretterjesztő művek.
A 29 legnagyobb kiadó összesen 1.729 millió eurós forgalmat bonyolított 2004-ben, a közepes méretű vállalkozások 803 millió eurót mozgattak meg. Legnagyobb bevételt a tankönyvek hozták, második helyen az irodalmi művek állnak, főleg az olcsó könyvtári vagy zsebkönyv kiadások (libro de bolsillo).

  Spanyolország     Magyarország  
A könyvforgalom tematika szerinti megoszlása Könyvforgalom fogyasztói áron millió 2004 Az összforgalom százaléka Példány átlag ára euró Könyvforgalom fogyasztói áron millió Ft 2005 Az összforgalom százaléka
Tankönyv, nyelvkönyv 689,86 23,9 % 12,98 16.327 ,489 26%
Ismeretterjesztő könyvek 468,27 13,3 % 12 14.997 ,533 23,9 %
Szakkönyvek, tudományos művek, lexikonok, szótárak, felsőoktatásban használatos kiadványok, cd-rom 727,35 28,2 % Tudományos és felsőoktatásban használatos kiadványok– 16,20   Szótár, lexikon 40, 95 13.619 ,735 21,8 %
Szépirodalom 624,74 21,7 % 9,37 11.180 ,018 17,8 %
Gyermek- és ifjúsági könyvek 371,38 12,9 % 10 6.616 ,108 10,5 %
Összesen 2881,6 100% Átlagár 12,16 62.740 ,883 100%
Importkönyvek forgalma 365,9 **     4.212 ,3 6,7 %
Címek száma 68.000     11.211 *  
Példányszám 310.583 .000     32.035 .000*  
Átlag példányszám 4.579     2.857 *  
*2004-es adatok **2005-ös adat  



Kereskedelmi csatornák

A legfontosabb forgalmazók még mindig az önálló üzletek és könyvesboltláncok (49%), viszont rohamosan nő a szupermarketekben eladott könyvek száma (az összeladás 10%-a), amely az előző évhez képest 7,8%-kal nőtt. A könyvtárak ellátása a spanyol könyvpiac és kultúrpolitikai egyik leggyengébb pontja, az előző évhez képest 11,8%-kal csökkent a különböző magán- és közkönyvtárak relatív piaci részvétele, holott egyre nagyobb összegeket költenek új kiadványok beszerzésére.
A spanyol könyvpiac sikerágazata - összesen 25.055.000 eladott példány, az összforgalom 4,8%-a - a puhafedeles zsebkönyvek (libro de bolsillo) kiadása. A legsikeresebb művek pár hónap múlva már olcsó kiadásban is kaphatók. Egy példány ára átlagosan 5,5 euró (az átlag ár 12,16 euró), ennek köszönhető, hogy a szépirodalmi könyvek nagy része ilyen olcsókiadásban kel el. (A magyar álfélárú könyvek diszkont árusítása a 1.000 millió Ft körül volt, ez a 2005-ös forgalom 1,6%-a.) 2005-ben növekedett a spanyol könyvexport, amelynek egyik nagy felvevő piaca a Latin-Amerika, bár az első helyen jelenleg Franciaország áll. Őt követi Mexikó, Anglia és Olaszország. A könyvimport viszont jelentősen, több mint egyharmadával csökkent.
A kiadói szektor, amely más területekkel együtt megszenvedte a Franco-diktatúra kultúrpolitikáját, hatalmas utat járt be a szigorú cenzúrától a tavaly már válságot okozó túlkínálatig. Talán a következő években alakulhat ki valódi egyensúly a lassan növekvő kereslet és az aránytalanul magas kínálat között.

Cserháti Éva

Ajánló tartalma:

Új kód kérése

Hozzászólás szövege:
Felhasználói név*:
E-mail*:



KőszeghyÉlet és Irodalom AlapítványTandori SzubjektívSzabadmatttandori.huA Mélytengeri Mentőcsapat és az Utolsó Magányos SzörnyCsibi tűzoltó lesz
Belépés