A Hartley-modell és az emberi nyelv
Az emberi nyelv jelei (a hangok, a fonémák) jelcsoportokat alkotnak, s így nem csupán az egyes jelek előfordulási valószínűsége lesz különböző, de a jelek egymásra következésének a valószínűsége is, hiszen egy jelrendszer vagy készlet jelei többnyire nem függetlenek egymástól. A szó, a morféma egy hangsorból; vagyis hangok, fonémák meghatározott sorrendjéből áll. Mármost ez a helyzet a Hartley-féle modell matematikai formuláját (l. decemberi számban) még bonyolultabbá teszi.
Például a magyar nyelvben az a fonémát igen ritkán követi e, holott az e fonéma abszolút frekventáltsága nyelvünkben a legmagasabb. Kicsi a valószínűsége annak, hogy az a fonémát újabb a vagy bármilyen más magánhangzó kövesse. Ellenben a z fonéma előfordulási valószínűsége a után igen magas. A morfémák itt nyilván jelcsoportként kezelendők. Tehát a morféma (jelcsoport) elején álló jel (fonéma) esetén az egyes jelek előfordulási valószínűsége csökken, a kétség felszökik. A morfémán (jelcsoporton) belül az egymásra következés valószínűsége növekszik, tehát a kétség csökken. Egy beszédmegnyilvánulás elején álló hang bármi lehet. Az Y valószínűsége nyelvünkben csekély, de ez sincs kizárva. Pl.: „York napsütése rosszkedvünk telét nyárrá változtatta át.” Ez a mondat tisztességes magyar beszéd-megnyilvánulás még akkor is, ha York idegen eredetű szó. Vegyük a következő beszéd-megnyilvánulást: Ez a kecske fehér. A kezdő jel, mint láttuk, bármi lehet, itt a legmagasabb a vétel kétsége. A második fonémánál a kétség csökken. Ee kezdetű beszéd-megnyilvánulás meglehetősen ritka a magyarban. Valószínűtlen, hogy az e fonémát újabb magánhangzó követné stb. Az Ez után ismét felszökik a kétség, itt bármi következhet. Megjegy-zendő, hogy a beszédmegnyilvánulás vége felé fokozatosan csökken a kétség, felszökése a morféma határoknál is csak viszonylagos. Ez a kecske után igen kicsi a valószínűségük a következő folytatásoknak: zöld, pipára gyújtott, válóperes keresetet adott be stb.
Eddigi ismereteinkből is kiderül, hogy a kommunikációhoz két jelkészlet szükséges, ezeket nem szabad összekevernünk. Egyrészt az adó és vevő meglévő jelkészlete, másrészt az instruáló jelek rendszere, az tehát, melyet az adó küld a vevőnek; más szóval: az utasítás a meglévő jelkészlet rendezésére. Maga az információ e két jelkészlet kapcsolatának eredménye. Bár a két jelkészlet nem független egymástól, mégis önálló rendszert alkot. Ha a kommunikáció adója és vevője ember – mondjuk az emberi beszéd esetén – akkor az adó és vevő meglévő, belső, immanens jelkészlete tudattartalmaik összessége lesz, azaz a résztvevők tudatában meglévő fogalmak, képzetek, emlékek stb. összessége; az instruáló jelrendszer pedig maga a nyelv, mely e fogalmi- és képzetrendszert újrarendezi. Ez a belső jelrendszer minden egyes ember esetében közvetlen vagy közvetett (tanult) élményei, emlékei, vagyis saját egyszeri és megismételhetetlen története során kerül a tudatba. Ebből következik, hogy:
(1) Az emberek tudatában lévő belső jelrendszer szubjektív, és az egyes emberre éppolyan jellemző, mint az ujjnyoma vagy a genetikai térképe, mert minden ember egyszeri jelenség „mint fán se nő egyforma két levél”. No de két levél (mondjuk: nyárfalevél) hasonló? De még mennyire! Tudattartalmaink is hasonlóak. Ez a hasonlóság teszi lehetővé a kommunikációt, vagyis egymás szavainak megértését egyáltalán. ¹
(2) A nyelvi jel, a szó (az instrukciós jel) jelentése, vagyis kapcsolódása a tudat tartalmaihoz (képzetekhez, fogalmakhoz) pedig nem egyéb, mint a jel használati szabálya. A következőkben erről a két tételről szólok majd bővebben.
¹) Tudattartalmaink elsősorban azért hasonlóak, mert ugyanaz az objektív valóság generálja őket. Másodsorban azért hasonlóak, mert fiziológiailag szinte azonos biológiai szerkezet (receptorok vagyis érzékszervek, idegcsatornák, földolgozó- és tároló központ, azaz agyberendezés) raktározza a tudattartalmainkat. Minden ember története más: mást élt át, mást látott, tanult, tapasztalt, ettől nincs két azonos tudattartalom. De minden embert körülvevő objektív valóság ugyanaz, és a biológiai szerkezete is (ha egészséges) hasonló; ezért óriási az átfedés. Ezért érthetjük meg egymást, ezért kommunikálhatunk egyáltalán…
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai