A jel jelentése a használati szabálya
Belső tudattartalmaink, az emlékek, emlékcsoportok, képzetek, érzetek mind az életünk során megismert, átélt élmények alapján kerülnek a tudatunkba. Mivel nincs két ember, akinek a története azonos, aki azonos élménysort hordoz a tudatában, nincs két ember, akinek a tudattartalmai azonosan volnának. Ezért az u.n. „immánens tudattartalmaink összessége” annyira szubjektív, annyira csak egyetlen személyre jellemző, mint a génállományunk (genetikai kódunk) vagy ujjlenyomatunk.
Vagyis ugyanaz a kommunikációs szimbólum, hétköznapi használatban: szó, például lepke, kerékpár, apa, hídpillér minden egyes létező (sőt valaha létezett) ember számára egyénileg mást és mást jelent. Emeljünk ki egyet a sok közül: „lepke”
Kinek milyen élménye van a lepkével kapcsolatban? Megijesztette-e gyerekkorában a sötét szobába került éjjeli lepke? Kergetett-e a réten lepkehálóval pillangót? Látott-e lepkegyűjteményt? Tanulmányozta-e a lepkék fajait, vagy minden lepke neki a leggyakrabban látható fehér káposztalepkét jelenti stb. Ha tehát valaki meghallja a „lepke” szót (mint instrukciós jelet), élményei és emlékei alapján személyre szólóan egészen mást hív elő a tudatából, mint bármelyik más embertársa.
De ha a szavak, az instruáló jelek, minden embernél egyénileg ennyire más és más tudattartalmakat hívnak elő, akkor hogyan érthetjük meg egymást? Úgy, hogy a különbségek ellenére óriási átfedés is van minden emberi lény belső tudattartalmai között, hisz lényegében ugyanannak az objektív valóságnak a hatására alakultak ki az emlékeink, képzeteink, érzeteink.
Sőt, nem csak a bennünket körülvevő valóság azonos, noha egyénileg más és más nézőpontból látjuk, a belső jelkészletet elraktározó eszközök is nagyon hasonlóak. Szerkezetileg azonos a szemünk, fülünk, valamennyi érzékszervünk; az idegpályáink, az idegközpontunk: az agyunk; így hát nagy vonalakban ugyanúgy raktározzuk el élményeinket, emlékeinket, és ugyanolyan mechanizmus segítségével hívjuk is őket elő. A beszédközpont minden ember agyában ugyanott található és a struktúrája, működési rendszere is azonos. Sőt: még akkor is azonos, ha más és más az anyanyelvünk, ha tanult nyelvet (nem anyanyelvet) haszná-lunk.
Képzeljünk el két sajtófotóst. Ugyanazt a miniszterelnököt fotózzák parlamenti beszéde közben, más szögből, más géppel más optikával, más plánból, más megvilágítás mellett, mégis mindegyik fotó ugyanazt a miniszterelnököt ábrázolja. – Adjatok egy miniszterelnököt, mondja lapzártakor a képszerkesztő, és mindkét fotós ugyanazt a miniszterelnököt adja, holott a két fotó nagyon is különbözik.
A jel jelentése nem más, mint a használati szabálya. Ez azt je-lenti, hogy a szimbólum a valóságnak azon része helyett áll, azt jelöli, melyre a használati köre érvényes. Ez rendszerint a valóságnak egy kiterjedtebb szegmentuma: Egy jeladáson belül azonban a szimbólum a valóságnak egyetlen konkrét pontja helyett áll, és erre a pontra a jelcsoport belső szintaktikai összefüggései korlátozzák a szimbólumot.
A „fej” hangtestnek mint nyelvi jelnek a használati köre például a valóság elég széles körére teljed ki. Minden embernek van feje, s ez mindjárt közel hat és fél milliárd konkrét tárgyat jelent. Feje továbbá minden állatnak is van: De a kéznek is van feje, meg a lábnak is, a kalapácsnak is stb. Ha most Anita felsóhajt, hogy „jaj de fáj a fejem!”, a jelcsoport szintaktikai összefüggései a szóban forgó jel, a „fej” szó jelentését a valóság egyetlen konkrét pontjára összpontosítják: Anita fájó fejére.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai