A legkisebb közös nevező
Ezerszám sorolhatnék még példát a múltkoriak mellé. „Mindig tudtam, hogy a feleségem megcsal. Na de ezzel?!” Teljesen hétköznapi, akár kocsmai dialógus is lehetne, de nem az. Füst Milán Feleségem története című kiváló regényének az első mondata. Példákat hozhatnék a képzőművészet, a film, a színházművészet, akár a zeneművészet területéről is.
Látszólag tehát nincs biztos, külső, formai ismérve annak, hogy egy kommunikációs szimbólum, sőt: hosszabb-rövidebb szimbólum-sor ábrázoló (depiktív), vagy jelölő (denotív). [némely szerzők szerint: denotatív] jel-e.
A titok nyitja valahol belül van, a jelalkotás célja és módja körül. Kérjünk meg, mondjuk, egy csoport képzőművészeti főiskolai hallgatót, rajzoljon le nekünk gyorsan, a legegyszerűbb eszközökkel néhány dolgot. Madarat, házat, fát, vadállatot, ruhaneműt, szárazföldi járművet, fekhelyet, lépcsőt, fegyvert, vízi járművet. Jól tessék figyelni a fogalmak általánosságára. A madár kolibri is lehet és dögkeselyű is. A vízi jármű éppúgy lehet kenu, mint repülőgép anyahajó. A szárazföldi jármű a talicskától a kamionon át a tankig – bármi! Az a tíz-tíz kép, amit minden egyes résztvevő rajzol két dologban lesz rá mint személyiségre abszolút jellemző: 1.) mit választ ki a fogalmak közül, és 2.) hogyan rajzolja, vagyis formailag hogyan ragadja meg azt, amit kiválasztott.
És a rajzokat elemezvén látni fogjuk a következőket: minden egyes személyiségre, tíz rajzon keresztül, szubjektíve tökéletesen jellemző lesz a választása és az ábrázolásának a… mondjuk egyelőre így: stílusa.
Ha megpróbálom egyetlen fogalommal kifejezni mi az, ami minden egyes önkéntes résztvevőnkre jellemző, azt kell mondjam a szemlélete. Kicsit részletesebben, az, hogy miképpen látja ő a világot magát. Igen, tíz rajzból azért már fölsejlik valami általánosítható. Az, hogy a szemlélet, a „miképpen látom én a világot” nem csak szubjektív, nem csak jellemző, de szinte beazonosítja az illető személyt akár az ujjlenyomata vagy a géntérképe. Más személyiséget mutat, aki madárnak pacsirtát, fekhelynek kétszemélyes franciaágyat, vízi-járműnek könnyű sportvitorlást választ, mint aki madárnak vadászsólymot, fek-helynek börtönpriccset, vízi járműnek atom-tengeralattjárót rajzol, és még csak a választásukról beszéltem, nem az ábrázolás hogyanjáról. (Föltevésünk szerint, ugye, képzőművészeti egyetemi hallgatókról van szó, akiknek az ábrázolás technikája nem okoz problémát.)
Kár, hogy nem tudom közölni a rajzokat. Akkor kiderülne, hogy egy galambot, egy oroszlánt, egy konyhaszekrényt vagy egy jeepet fölismerhetően ugyanolyan módon lát (és ábrázol) egy-egy rajzoló. És ahogyan lát (és ábrázol) az jellemző rá mint személyiségre. Ezek a nyilvánvalóan depiktív szimbólumok olyan jelek, melyek magukban hordozzák az esztétikai érték minimumát (legkisebb közös nevezőjét).
Ezekre jellemző lesz, hogy 1.) szubjektívek, 2.) hogy a tárgyuk mellett valami annál fontosabbat rögzítenek: a készítőjük (alkotójuk) szemléletét, azt a módot, ahogyan ő és csakis ő látja a világ egészét.
József Attila centenárium van, illő megemlíteni, hogy mindezt egy esztétikai dolgozatában a következőképp fogalmazta meg József Attila: „A művészet a világ-egész helyettesítésére a szemlélet számára szemléleti-egészet állít.”
József Attila szemléleti egészről, Lukács György, a híres marxista (szerintem inkább hegeliánus), filozófus-esztéta totalitásról beszél. A következőkben a totalitás és az esztétikum kapcsolatát fogjuk szemügyre venni.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai