A lelket fertőző média
Többször gondoltam már, írtam is róla néhányszor, hogy a világon valószínűleg sokkal több derék, jóakaratú, békés, tisztességes ember él és élt a múltban is, mint ahány gazember, erőszakos, szadista gyilkos. Sokkal több egészséges nemiségű férfi és nő van és volt, mint ahány beteg és aberrált szexuál-pszichopata, az embernek mégis az az érzése, mintha a világ elmebeteg emberi ragadozókból állna.
Miért? Mert hírértéke annak van, ami abnormis, és a történelem folyamán mindig is annak volt. Csak a negatívumot vesszük észre, a természetes állapot természetes, és szót sem érdemel. Érdektelen. Két lábam van? Na és? De ha csak egy van! Vagy egy sincs! Az már egy helyzet, nem igaz? Az már hír!
És az esztétikának is egyik alaptétele (még Füst Milán tanított rá), hogy a boldogság ábrázolhatatlan. Ha valaki reggel is boldog, meg este is boldog, és még éjjel is boldog, és egy héten, egy hónapon, egy éven keresztül állandóan csak boldog, tessék elképzelni: az maga a dögunalom. A boldogság csak akkor ábrázolható, ha veszélyeztetve van. Ha már sűrűsödnek a viharfelhők. Ha már tisztogatja a fegyverét az a rablógyilkos, aki meg fogja ölni a boldog szerelmeseket. Tehát még a művészet is arra tanít, hogy a normális, természetes állapotot ne vegyem észre, csak a normálistól eltérőt, a bűnt a borzalmat, betegséget, halált. Komédia, vígjáték? Tudjuk, hogy a komédia csak nézőpont kérdése, alig választható el a tragédiától; aminek nincs tétje, azon röhögni sem lehet.
Csakhogy a műélvezet részvételt jelent valaki más fájdalmában, így empátiára, szolidaritásra tanít és morálisan gazdagít. A képzelt veszély, a fiktív fájdalom, amit legyőzök vagy túlélek, fölemel, megtisztít. De a borzalmakra kihegyezett hírek – melyek valóságosságában nem kételkedhetem, hiszen „le van írva!” „fénykép (film) is mutatja!” azt a képzetet kelti, hogy a létezés merő borzalom, és az emberfaj csakugyan sárkányfog vetemény, és el kell fogadjam, hogy nincsen remény. Ez nem gazdagít, nem emel föl, arra késztet, hogy bénán megadjam magam.
A média (napjaink médiája) alapvetően bűnös abban, hogy mindennek csak a fonákját látjuk, hogy mély pesszimizmussal tudomásul vesszük: az ember szörnyeteg, a történelem csupa ármány, hitszegés, erőszak, vérözön és válogatott borzalmak láncolata. Csoda, ha az ember nem akasztja föl magát.
Elvárható-e a médiától, hogy a pozitív jelenségekről adjon hírt, hogy arról beszéljen, ami szép és jó és evidens?
A mi falunkba’ nyáron nő a zab
És éjszaka van, ha nem süt a nap.
Forgácsot vág ki a fábul gyalu.
Csodálatos, csodálatos falu.
Azért ennél árnyaltabban kellene a bonyolult világról hírt adni. És ha azon a törvényszerűségen, hogy az evidencia nem említésre méltó, nem is lehet változtatni, ez nem jelentheti azt, hogy vérben tocsogva és pancsolva a borzalmakban élvezkedni kellene.
Van üzenete a hírnek is.
Ember vigyázz, figyeld meg jót világod:
ez volt a múlt, emez a vad jelen. –
hordozd szívedben. Éld e rossz világot
és mindig tudd, hogy mit kell tenned érte,
hogy más legyen.”
A média, a hírszolgáltatás üzenhetné ezt is (Radnóti Miklóssal). Csak – tartok tőle – úgy nem hozna elég profitot.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai