A párizsiság ragadós
Be szoktam számolni: most jöttünk Párizsból. Ezúttal megfordítom a trendet: most megyünk Párizsba.
Ágika a feleségem legközelebbi élő rokona, a nagynénje, és az idők során már én is nagynénémnek tekintem – holott csak három évvel idősebb nálam. Mindegy, ő a mi „macskás tantink” (ugyanis két macskája van). Legalább negyedévenként meg kell látogatni, hacsak egy pár napra is: közeledik a nyolcvanhoz. De hazudnék, ha azt mondanám, hogy Párizst nem kell látni negyedévenként. Pedig a nyelvet sem tudom, és Párizsban angolul sem beszél senki. Viszont már majdnem úgy ismerem a várost, mint Budapestet; akár taxizhatnék is, ha megérteném, hová akar menni a kedves utas.
Mi a varázsa a városnak, nem tudom. Talán, hogy az eső is másképp kopog az aszalton, és amikor fölszárad, más a pára illata… Persze az érződik rajta, hogy legalább háromszáz éve egységes városrendezési tervek alapján épül. Folyamatosan és nem választási ciklusok szerint. Az elképzelhetetlen volna, hogy egy főpolgármester (kitolásból) megváltoztassa elődje terveit, és máshová építsen, mondjuk, egy múzeeumot, az addigi építkezés helyén egy nemzeti gödröt hagyva. Előd és utód és annak az utódja mind abszolút felelősséggel és a legtisztább szakmai szempontok alapján dönt.
Ha a Metrón rálépek utastársam lábára, az nem arra szolgál ürügyül, hogy kölcsönösen elküldjük egymást az anyánkba, hanem arra, hogy egy egy-egy excusez-moi után egymásra mosolyogva, metakommunikációval hozzuk egymás tudomására, hogy örvendtünk a szerencsének, és biztosíthatjuk egymást, hogy a legnagyobb jóindulattal viseltetünk egymás iránt, és még véletlenül sincs harag. Mindegy, hogy a partner férfi vagy nő, öreg vagy fiatal, fekete vagy fehér.
Ha sávot váltok – már ott, ahol van sáv –, aki elé bevágtam, nem arra gondol, hogy ki akarok cseszni vele, hanem hogy föltételezhetően arra van dolgom.
Egyébként itt van fél Afrika. Gyönyörűek a fekete lányok, de a fekete férfiak is (ezt úgy mondom, mint abszolút „hetero”). Van, akin látszik hogy most érkezett, de a legtöbb már igazi párizsi (és perfekt francia).
Ágika főnővér volt, és egyszer nála feküdt Madame Lefkowicz aki azt kérdezte, magát meg honnan szalajtották?! Magyarországról, mondta szelíden Ágika. És mi a fenének jött ide? Tudja, mosolygott Ágika, égi hangot hallottam: Agnès menj Párizsba, hogy ápolhasd Madame Lefkowiczot. A banya horkantott egyet, de nem bírt visszavágni, lefegyverezte Ágika kedvessége és humora.
A vénasszonyt minden ápolónő utálta. Mondták róla, hogy boszorkány, gonosz dög, a Sátán anyja, kiállhatatlan undok vipera, csak egyet nem mondtak: vén, büdös, lengyel zsidó. Pedig az volt. De ez valahogy senkinek sem jutott eszébe.
Ágika unokája, Charlotte, állandóan az osztálytársával, Ornellával lóg, és rendszerint Ornelláéknál. Szereti ott a rumlis családi légkört, mert Ornellának sok testvére van. Egyszer fölhozta bemutatni: dundi, suvikszfekete lány, csak a szeme fehérje és a ragyogó fogsora világít ki az arcából, ahogy nevet. Honnan jött Ornella? – kérdezetem. Innen a rue Anatol-ból, mondta Charlotte. Jó, de úgy értem, a család… honnan jöttek ide, Franciaországba?
Charlotte a vállát vonogatta. Mit tudja ő, sose kérdezte.
Ez Párizs. Lazaság, könnyedség, világos latin szellem és tolerancia. Persze, gondok vannak. Ott is újra kell gondolni a nagy ellátó rendszereket: a nyugdíjrendszert, az egészségügyet és az adózást. Sok a munkanélküli. Sok a színesbőrű, a muzulmán. De a párizsiak nem félnek, nem is szoronganak, ők tudják, miért. Közöt-tük mi sem félünk.
A párizsiság ragadós.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai