Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
A könyv alcíme: EUTELIA – EUTANÁZIA. Eutanázia egyszerűen jó halál – lenne. De eleve rossz előítéletek tapadnak a szóhoz. Egy oldalról az orvosi segítség megtagadása, másfelől a halálba segítő nagy dózis morfinszármazék, (túladagolás), melyet ki tudja, miért, mikor, ki és kinek adhat be. Visszaélések, gyilkosságok lehetősége az eutanázia ürügyén – ettől riadozik a közvélemény leginkább.
Az eutélia arról szól, hogy a folyamat, az élet végső fázisa le-gyen „jó”. Jól, fölemelően, méltóságteljesen, szabad akaratunkból távozni. „Megtettem a magamét, és most elmegyek.”
Az eutanázia és a körülötte dúló vita közismert, az eutéliáról kevesebbet tudunk. Lényeges különbség: itt nem megkönnyített halálról van szó csupán, hanem olyan (teljes) életről, mely eleve természetes részének tekinti a halált. Az eutélia kizárja a test fizikai, vegetatív életben tartását a szellem (kábítószeres) elpusztítása árán. Identitásunk életünk során alakul ki a környezetünkkel történő interakcióink által, és nem génjeinkben, hanem elménkben lakozik. Azaz az agyunkban. A létezés az agyhalálig tart.
A könyv alaposan, minden oldalról körüljárja tárgyát, egy percig sem unalmas, minden szempontja: a biokémiai, az orvosi, a genetikai, a morális, a közjogi, a teológiai – vagyis az egyházak s a bíróságok (büntető törvénykönyv) szempontjainak elemzése hallatlanul izgalmas, a szerző sorra veszi a korunkban lehetséges ellenvetéseket, s mindezeket tudományosan cáfolja. Kerül minden publicisztikus hangot, a mű tudományos pontosságán, humánus mértékletességén mégis átsüt a szenvedély: meg akar győzni az igazáról.
A téma annál aktuálisabb, hiszen a világ most temette el óriási reverenciával, még a szentté avatás lehetőségét is meglebegtetve, az utóbbi évszázadok egyik legszigorúbban maradi pápáját, aki az Egyház korszerű reformokra érett egyetlen kérdésében: se az abortusz, se a nem-kívánt terhesség elkerülése, se a cölibátus, a nők pappá szentelhetősége, se az eutanázia kérdésében nem engedett egy jottányit sem. Még az AIDS világméretű elterjedését (fél fekete-Afrika kipusztulását) fékezni hivatott gumióvszer használatát sem engedélyezte.
Ha már mesterségesen életben tartjuk azt, akinek elvileg meg kellett volna halnia, vagyis kivettük Isten kezéből a halált, milyen alapon tagadjuk meg az önrendelkezés jogát az emberhez méltó halálhoz? Persze nem az orvostudománnyal kezdődött. Káinnal kezdődött. Aztán a háborúk, a vérbosszúk, a rituális és az egyszerű, haszonszerzésből elkövetett gyilkosságok sora nyomán már régen elmondhatjuk, hogy kivettük Isten kezéből a halált…
Ahogy a kezdet és a vég összefügg, úgy függ össze abortusz és eutanázia. Az egyház szerint emberré a halhatatlan lélek tesz. De mikor költözik belénk a lélek? és mikor költözik ki? Tudjuk: ez élet nem a fogamzás pillanatában kezdődik, a fogamzásnak nincs is „pillanata”, mivel folyamat. Élet a Földön egyszer keletkezett, azóta másolja önmagát. Néha hibásan (mutánsok): ez az evolúció.
Az első levegővétellel válunk szárazföldi emlőssé, és szűnünk meg az anyai szervezet parazitái lenni. Innen kezdődik az önálló (önellátó) létezés. Oxigén és táplálék önálló fölvétele. A vég pedig az agyhalál, mivel az agyműködés maga a „lélek”.
Az eutélia és eutanázia alapfeltétele: ki kell nőnünk azt a tévhitet, hogy a Halál Isten büntetése. A Halál az evolúció természetes velejárója, az Élet része.
Bitó László könyvének hallatlan jelentősége van: egzakt tudományos érvekkel bizonyítja be, hogy szükségünk van az eutélia intézményére és az eutanázia törvénye elfogadására. Arra, hogy amikor már nem választhatunk élet s halál, hanem csak jó és rossz halál között, remélhessük, hogy embertársaink (keresztényi) segítségével a jó halál kegyében részesülhetünk; és legyen, aki empátiával és szakértelemmel segít meghalunk. S a törvény – a visszaélések ellen maximális védelmet nyújtva – ezt alanyi jogon szavatolja majd mindenkinek.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai