Brunetti felügyelő
Nagyon be lett harangozva nekem ez a Brunetti felügyelő, az állítólag világhírű írónő, Donna Leon bűnügyi regénysorozatának főhőse. Tandori fordította, s ez mindjárt minőség. A kiadó mégis panaszkodott, nem értette, hogy ezt a világhírű írónőt a világhírű felügyelőjével miért nem lehet Magyarországon bevezetni. Hát talán mert ez a két fűzött példány a teljesen érdektelen címlapjával minden, csak nem figyelem fölkeltő. Ha erre ránéz a vevő, még véletlenül sem jut eszébe, hogy itt valami csemegét csomagoltak neki.
Ráadásul az első könyv, a Cián Velencében, melyet az ABOVO kiadó a Brunetti-sorozat beharangozásának szánt, rossz regény és gyönge krimi: a sagschon tipikus esete, Brunetti az ő csodálatos Velencéjével, a túlfinomult, sznobságra hajló, a legkevésbé sem rendőrnyomozó jellemével: unalmas. Az arisztokrata apósával együtt. Unalmas a német “zenész-király”, unalmas a szóbeszéd, hogy háborús bűnös, aki megúszta, akitől tehát kitelik, hogy már a második mostohalányát erőszakolja meg (fúj, náci!) az orvosfeleség, aki azzal áll bosszút a zenéjéért élő öreg karmesteren, hogy megsüketíti; bűncselekmény történt, valóban, de megnevezhetetlen, ítélet nem születhet…
A történet kritikáját maga a felügyelő fogalmazza meg: “Az egésznek nem volt semmi értelme, semmi üzenete, tanulsága.” Olyan, mint egy Agatha Christie regény. Rejtvénynek rejtvény, de ha megfejted, semmivel sem leszel sem okosabb, sem gazdagabb.
Hanem a második kötet, a Halál idegenben, az más. Azzal kellett volna kezdeni. Persze az is az “isteni”, koszos és halbűzös Velencében kezdődik, találnak egy vizihullát, és megjelenik Brunetti, aki ugyanolyan érdektelen személyiség, mint a Cián…-ban. Csakhogy. Kiderül, hogy a halott az amerikai hadsereg tisztje. Aki azonosítani jön, a tiszttársa, munkatársa, egy csinos és fiatal orvosnő hihetetlenül zavarban van, és ez a tény, hogy az amerikai orvosnő csinos, máris aranyos évődésre teremt alkalmat Brunetti és a felesége, Paola között, és én kezdem szeretni őket.
Brunetti ellátogat Vicenzába, ahol az amerikaiak bázisa van, és belebotlik egy grizzlymedve nagyságú caribiniere őrnagyba, és valami számunkra nagyon ismerős dolog történik. A két olasz rendőrtiszt egymásra néz, és rejtélyes módon tudják, hogy megbízhatnak egymásban. Ezt mi is megértük már. Körül voltunk véve spiclikkel, III/III-asokkal, mégis, néha itt-ott két magyar egymásra nézett, és mindkettő holtbiztosan tudta, hogy megbízhat a másikban.
És innen egy förgeteges krimi kezdődik üzletemberekkel, ba-rom rendőrfőnökkel, részben álnok és részben gyermetegen gyanútlan amerikaiakkal, szaporodó hullákkal, velejükig korrupt állami tisztviselőkkel és a hatalomba ágyazott szervezett bűnözéssel; egyszerre értelmet kap az arisztokrata após a velencei palotájában, akinek a keze nagyon messzire nyúlik, de tudja, ha tovább nyúlkálna, könnyen lecsaphatnák csuklóból a kezét… azonkívül már rég nem hisz semmiben… és még a P2-es páholy is fölrémlik…
Brunetti szenvtelenségéről és sznobériájáról kiderül, hogy egy mélyen humanista, és abszolút morális tartású embert rejt, aki nem hős, de halált megvetően bátor tud lenni, amikor erkölcsi alapja van hozzá, ha kell ravasz, mint a kígyó, kiváló nyomozó, mindent földerít, és rájön, hogy tehetetlen. A üzleti élet és a hadsereg lelkiismeretlen harácsoló szelleme el fogja pusztítani Olaszországot, a Földgolyót; a gyilkos, szennyező anyagok szétterítését Guido Brunetti képtelen megakadályozni, minden összefog ellene.
Az atom lehetne a legtisztább energiaforrás, ha az óvintézkedéseket betartanák. Csernobilhoz a szovjetek elképesztő hanyagsága és felelőtlensége kellett. Mégis… Az egész emberi civilizáció alig ötezer éves. És az elhasznált fűtőanyagot húsz-huszonötezer évre kellene tárolnunk úgy, hogy senki ne férhessen hozzá. Szinte elképzelhetetlen, amikor a harácsoló tőke egy évre nem képes előre gondolkodni…
És a felügyelő fia, Raffi, szerelmes. Minek? El fog pusztulni ő is… És Paola nem érti, hogy a hír hallatán Guido miért sírja el magát.
Mit mondjak: kemény könyv, jó könyv a Halál idegenben. Ezzel kellett volna Brunettit bevezetni! Persze az is igaz: Magyarországon a fekáliát is el lehet adni kilóra nagy művészet gyanánt, ha megfelelő reklámmal van fölvezetve. Hogy én itt a Könyvhétben megdicsérem, bármennyire is biztosíték a nevem, az nem igazán reklám…
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai