Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
Vizy E. Szilveszter úr, az MTA új elnöke, nemrég tudósok és más értelmiségiek előtt arról beszélt, hogy miképp nő szemmel láthatóan és tapinthatóan a tudomány, az innováció, a kutatómunka, egy szóval: a szürkeállomány értéke napjainkban. Hangja lelkes volt, szeme csillogott. Azt mondta, nézzék az urak, itt ez a pohár. Ez mondjuk kétszáz forint. De az anyag és a munka értéke ebben elenyésző, öt forintot sem tesz ki. Ami az értékét adja, az a belézárt tudás. Az üveggyártás technológiája, a dizájn, hogy ennek ki van találva a formája: ilyen legyen, és ne más, mert ez jó is, szép is, céljának pont megfelel.
Direkt ilyen egyszerű tárgyat hoz föl példának, mondta, és nem a mobil telefont, például. Mert a mobil telefonnál aztán igazán nyilvánvaló, hogy az automatákkal történő sorozatgyártás során a beléfeccölt munka és a benne lévő anyag értéke majdnem nulla. Száz forint, ha van. De az ára 10-30 ezer forint. Mi kerül ebben ennyibe? Természetesen a benne lévő innováció, a kreáció, a tudományos munka, azok szürkeállománya, akik kitalálták, megkonstruálták, megszervezték a gyártását, a hozzá tartozó logisztikát, a hálózatot (reléket, esetleg műholdakat); egyszóval: a benne objektíválódott, testet öltött innováció.
Vizy E. Szilveszter úr tehát azzal biztatta a magyar tudóstársadalmat és egyéb lézengő értelmiségieket, hogy ne keseredjenek el, sőt bizakodva nézzenek a jövőbe, mert a tudás Európában, és következésképp Magyarországon is, egyre jobban meg lesz becsülve, sőt (jaj, de jó!) máris meg van becsülve. Az értelmiség – a magyar is, és úgy általában is –, ragyogó jövő előtt áll.
Azóta is csak álldogálok a ragyogó jövőm előtt és azon tűnő-döm, hogy azon a 350 oldalas regényen, amit írtam, mi az ördög kerül 1800.-, vagy 2200.- forintba. Mert ugye (ahogy a föntiek is bizonyították) a papír, a kötés, a nyersanyag, nyomdaköltség a szerkesztés és a kiadó adminisztratív tevékenysége, a terjesztés, a könyvesbolt rezsije satöbbi nyilván töredéke az árának, (ahogy nem csak a mobil telefon, de a vizespohár esetében is kimutattatott), az smafu, az mondjuk száz forint, ha lehet. A többi nyilván az én innovációs, kreációs tevékenységem ára, azzal az én szürkeállományom van megfizetve, amiből az egész termék kipattant. Ha csak háromezer példányban adták is ki, akkor is száz forint az én szürkeállományom innovációs tevékenységének az ára példányonként. Akkor miből ered a további ezerhatszáz-kétezer forint, per darab?
Rejtély.
Mint ahogy az is rejtély, hogy egy, mondjuk, kétszázmilliós film forgatókönyvírója jogdíjjal, mindennel együtt miért nem kaphat többet (csak kevesebbet!) kétmillió forintnál, azt is sok apró részletben és a végső elszámolás csak a null-kópia elkészülte után jöhet. Egy rendező barátom azt mondja, hogy ő nagyon boldog lenne, ha a rendezői gázsiként megkapná minden filmből azt az összeget, ami a költségvetésben mint a fogyókellék ára van beállítva. A fogyókellék az, ami elfogy a forgatás során. Az étel, ital, amit a színész a jelenetben elfogyaszt, a jelmez, ami tönkre megy; a díszletből, makettből, ami meggyullad, fölrobban; a gépkocsi, amivel karamboloznak stb. Szóval az a kellék, amit nem lehet eltenni a következő filmhez.
Nem akarom az Elnök úr kedvét szegni – különösen most, mindjárt a beiktatása után –, de én a magyar tudósoknak nem jósolok túl fényes egzisztenciális (gazdasági) jövőt. Ahogy a magyar művészeknek sem. Pontosabban a kultúrtermékek előállítói közül azoknak, akinek az innovatív és kreatív képességeiből csak annyira futja, hogy leülnek az üres papír elé, és egy létező, működő, hiteles, igaz, ám fiktív világot, egy teljes értékű valóságot varázsolnak elő a semmiből.
De a reklámhoz, piárhoz, befektetéshez és beetetéshez, üzlethez, alkuhoz, szép új világunknak e valóban gyümölcsöző intellektuális tevékenységeihez mit sem konyítanak.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai
Az archívum kincseiből:
Száraz tónak nedves partján – Palicsi tolnaiádák – beszélgetés Tolnai Ottóval
Árverés és díjátadás a Petőfi Irodalmi Múzeumban – Fogadott fiú és barát a Füst Milán Alapítványban
noran könyvkiadó – Kőrössi P. Józseffel beszélget Nádor Tamás