Te jól tudod, a költő sose lódít:
az igazat mondd, ne csak a valódit,
Játszunk esztétikát?
Hát játszunk! Már csak azért is, mert mások is játszanak, például a tévében a Mindentudás Egyetemén. Jóhiszemű akarok lenni, azért beszélek játékról, mert annyi vicceset mondtak, amennyit utoljára én Szigeti József tanár úr szájából hallottam az ELTÉ-n a hatvanas évek elején – csak ellenkező előjellel.
József Attilának a mottóul választott híres két sorát még nem biztos, hogy értettem 14-15 évesen, amikor először találkoztam vele. Csak annyit sejtettem, amennyi kiderül a vers poétikájából, prozódiai hangsúlyaiból, a szöveg elemi értelméből: az „igaz” valami több és fontosabb is, mint a „valódi”.
A szocreál esztétika (nem tudom, maga Zsdanov elvtárs találta-e ki vagy a mi Révai Józsefünk, esetleg – szégyenszemre – Lukács) szerint a szocialista realizmus azt jelenti: ne azt ábrázold, ami van, hanem azt, aminek lennie kell. Ami lesz. Ami a történelem méhében készülődik. Ez akkora baromság mint ide Lacháza. Mi lesz, mi készülődik a történelem méhében? Ki tudja?! Ki álmodhatta az ötvenes években, hogy a Szovjetunió a nyolcvasas évek végén széthullik?! A jövőben éppen az izgalmas, hogy még csak nem is sejthető. Sem a tudósok, sem a sci-fi fantazma-gorok nem tudhatják, bármily ügyesen hosszabbítják is meg a jelen tendenciáit. A fönti elmélet alapján születik az arcátlan – s ezért hiteltelen, kontra-produktív – pártpropaganda.
Az „igaz” a dokumentumhoz képest sűrítmény. A valódi, megtörtént dolgok szerkezete. Több, mint a jelenség: a jelenség mögött a lényeg!
Gondolom valamennyien láttuk Andzrej Wajda Csatornáját. Tudjuk (dokumentált), hogy voltak a csatornában túlélők. Kintről segítették őket. De a Wajda filmben nincs túlélő, mind egy szálig mindenki elpusztul. Ez a varsói fölkelés lényege. Lényegileg elpusztult mindenki. A hősök is, és azok is, akikkel csak megtörténtek a dolgok. Akiket a törvényszerű események csak belesodortak a halálba. (Lehetséges? Hogyne! Belefér a valóság szerkezetébe? De még mennyire!)
Ezt akartuk mi (a neveket egyelőre elhallgatom) egy ötvenhatos filmmel is, amelyben vállaltuk, hogy nem lépünk ki a kamasz-hősök tudatából. Nem az a valóság, amit a forgatókönyvben leírtunk (voltak túlélők, voltak, akik megúszták), de ez a lényeg. A történelmi igazság a teljes bukás, az, hogy minden gyerek, aki fegyvert fogott, odavész. (Lehetséges? Hogyne! Belefér a valóság szerkezetébe? De még mennyire!)
Nem mertük végigvinni, mert mindenki úgy érezte, mi vagyunk a kegyetlenek pedig a világ (volt) kegyetlen. Azonkívül Wajda megelőzött, ám fölfogható lett volna a megoldás Wajda idézetként is, és akkor esztétikailag igazolt lett volna, ha nem is eredeti.
Valamennyi fölkelő halála azért is „igaz”, mert kifejezi a múlt század történelmi eseményeinek a lényegét. A XX. században minden megtörténhetett. Az első világháború – az állóháború – húsdarálója. Közben az örmény genocídium. Paranoiás, tömeggyilkos diktátorok. Lenin. Sztálin. Hitler. Bombázások, atombomba. Holocaust. Összesen ötvenkétmillió halott. GULAG. Kínai kulturális forradalom, Vietnam, Pol Pot és a vörös khmerek. Bosznia és Koszovó. Muzulmán fundamentalisták terrorháborúja.
Mindezt a sok dokumentálható valódi eseményt egy nagy fiktív tömegmészárlás fejezné ki igazán, ahol senki sem marad életben.
A „valódi”: az élet. A tudatunktól függetlenül létező objektív valóság. Az „igaz”, az esztétikai értékű kommunikációs szimbólum, amely rögzíti, hordozza, kifejezi, interperszonálissá teszi a valóság tükröződését a szubjektív (perszonális) tudatban.
Igen. Ezért az „igaz” sűrítmény. Túlzás. Általánosítás a különösség szintjén. Ahogy egy piktogram vagy egy régi hieroglifa is 1.) absztrakció és mint ilyen: leegyszerűsítés, 2.) sűrítmény. Esszencia.
Harmadszor távlati ábrázolás. Madártávlat, térkép. Ahol elvesznek a részletek, de kirajzolódik és áttekinthető lesz a struktúra.
No, ennyi elég lesz mára esztétikából. Köszönöm az olvasó figyelmét.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai