Kertész Ákos
(Budapest, 1932) író, filmdramaturg. 1950-ben érettségizett. Karosszérialakatos lett az Ikarusz Karosszéria- és Járműgyárban, 1954-től az V. sz. Állami Autójavító Vállalatnál. 1961-1966 közt állami ösztöndíjas magyar-népművelés szakos egyetemi hallgató volt. 1966-ban filmdramaturg lett a Mafilmnél. 1972-ben, 1984-ben és 1992-ben József Attila-díjat, 1990-ben Az Év Könyve jutalmat, 1991-ben a Művészeti Alap irodalmi díját kapta, 2006-ban a Táncsics Alapítvány Életmű-díját, 2008-ban a Kossuth-díjat kapta.
Kertész Ákos nem tartozik és sohasem tartozott egyetlen irodalmi klikkhez sem. Kimozdíthatatlan a tengelyéből, saját morális értékrendjéből, ezért egyetlen sorát sem kell szégyellnie, mindig úgy dolgozott, hogy nyugodtan nézhessen a tükörbe.
Kiskamaszként élte végig a második világháborút, a nácizmust, a holokausztot és Budapest ostromát. Aki tizenkét évesen rajta van a halállistán, és csak az ő leleményén, önállóságán, igazolvány hamisító tudásán és kézügyességén múlik, hogy a hóhérai nem találnak rá, és aki több hullát látott, mint amennyi futball labdát más gyerek, az elég érett kölyökké válik tizenhárom éves korára, a fölszabadulása idejére.
Bár erről az időről, 1944-45-röl csak egy regénye született, mégis ez az élmény határozta meg egész írói szemléletét: igazságérzetét, konok ragaszkodását a demokráciához, empátiáját és szolidaritását az üldözöttek, elnyomottak iránt; toleranciáját és az erőszaktól való undorát, alapvető rasszizmus ellenességét, ami nem csak az antiszemitizmus elitéléséig terjed.
Pályatársaihoz képest későn, huszonhárom, huszonnégy éves korában kezdett írni, eleinte inkább a film érdekelte. Első novelláskötete után (1962), kész epikusként, érett regényíróként lép a színre teljes fegyverzetben a Sikátorral 1965-ben. Sok kritikusa a hat évvel később megjelenő, és a nagy sikert meghozó Makrát tekinti revelációnak, de ezek nem figyeltek jól a Sikátorra. Sikátor nélkül nincs Makra.
Három regénye, a Sikátor a Makra és a kilencvenben megjelenő Zakariás több szempontból is trilógiának tekinthető (utólag, persze, mert Kertész nem annak szánta őket). Rokon a főhős személyisége, alkata; valamennyien moralisták, valamennyien szinte genetikusan intelligensek, a hat elemis parasztgyerek, az ipari tanuló iskolát végzett szakmunkás és a diplomás művész-értelmiségi egyaránt. És rokonságot mutat mindhármuk kisebbségi helyzete, diaszpóra-léte.
A Sikátor hőse paraszt a melósok között, vidéki gyerek a nagyvárosban. Makra idegenszerű külsejével, délszláv őseivel a túlméretezett kiscserkész tisztességével, moralitásával szintén kilóg a saját közegéből. Autonóm alkatát a magánytól félve nem meri vállalni, inkább elbújna a tömegben, csakhogy az autonómia hiányába belehal. Zakariás a túlzottan is asszimilálódott zsidó, aki állandó identitászavart érez, zsidó-e vagy magyar, sőt: munkás-e (hiszen harminc éves koráig fizikai munkás volt) vagy művész-értelmiségi. És mindhárman igyekeznek – eredménytelenül – beolvadni, eltűnni, asszimilálódni a többségi közegben. Vagyis mind a három regényben világméretű, globális érvényességű problémát boncolgat, anélkül, hogy kilépne a magyar valóságból.
Kertészt indulásakor kinevezték munkásírónak, ami ellen folyamatosan tiltakozott. Ő emberekről ír, akik történetesen munkások – mondta. Élete legfogékonyabb tizenkét évét töltötte el a nagyiparban, szakmunkásként, ezt a világot jól ismeri. Ennyi.
A rendszerváltás óta két megjelent publicisztikai- és esszékötete mellett is hatalmas publicisztikai életművet produkált. Folyamatosan dolgozik, regényei, forgatókönyvei mellett megújította saját kisregény- és novellaírói műfaját.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai