Kislány a vérfürdőből
Idegenek. Petőcz András regénye, Palatinus, 2007
A második regény, amit a szerzőtől olvasok. De nem mese, mint a Születésnap, semmi lebegés, és nem sugározza a szeretetet. Elrejti. Megköti.
Ismeretlen, távoli világ, és ijesztően ismerős.
A kislány, aki mesél, nyolc éves, és a mamája akkor még él. Menekülnek, a menekülés állapot. Honnan, hová? Mindegy. Rejtőzködni kell, hazudni, szerepet játszani, hallgatni és nem nézni senki szemébe. S tilos megbízni az emberekben, ha túl akarod élni. Anna? Ez sem biztos. De valahogy el kell nevezni. Nemcsak az írónak, a kislánynak is meg kell neveznie önmagát. De nem fontos az se… Három vagy négy esztendő története, pontosan ez sem tudható. Pár esztendő, amikor egyre rosszabb lett, minden egyre sötétebb és zavarosabb lett, egyre több és egyre többféle az idegen, civil és katona, és egyre kevesebb az emberség, az ennivaló, a meleg, a tisztaság: egyre több a halál, egyre kevesebb a biztonság, egyre több a félelem, és az események végén törvényszerűen bekövetkezik a vágóhíd… már nem is csodálkozik az ember. Csak iszonyodik.
Anna túlélte, talán ép elmével, de nem tudja, minek. A soka-dik számú vágóhidat. Lehet, hogy Beszlán? A hírekben nevezték így; a gyerek nem nevezi meg.
Az iszonyat mindenesetre napról napra természetesebb, ahogy a zongorista szájából előbújó patkány, a hegyes kis szimatoló orrával, mozgó bajuszával… A félelem annyira normális állapot, hogy Anna már nem is érzékeli, lassan az olvasó sem, a kislánynak egyetlen öröme van: a néhány rövid pillanat, amikor biztonságban érzi magát, nem kell félnie. Mondjuk, sebzett gerinccel, béna lábakkal, süketen a kórházban, amikor „kedvenc orvosom” leül a betegágy szélére. Az a boldogság.
Hol is? Valósszínű, hogy Csecsen földön, a Kaukázusban, de nincs kimondva… a Város neve sem. Jogosan, mert bárhol történhetne. Mikor? Azt is elhallgatja a szerző, mert akármikor… tegnap is, holnap is… harminc perccel a háború előtt. Vagy a háború alatt. Vagy utána. Bármikor. Én sem vagyok kíváncsi, mert a kislány konkrétumokat mond, és ez a lényeg. „Nyár van, augusztus vége. Senki sem megy ki szívesen az utcára. Gyerekek is tűnnek el, és felnőttek is.”
Kérdés: miért éppen kislány? Mert a vágóhíd az iskolában volt? Vagy csak olcsó hatásvadászat lenne? Nem, és nem: a gyereklány szenvedése örök szimbólum. A patkány is szimbólum, de önnön ellentétévé lesz. A kislány ugyanolyan tárgyilagosan beszél róluk, mint a fegyveresekről, a barbárokról, a még idegenebbekről (mert itt mindenki idegen, Anna is; az idegenségben csak fokozatok vannak), a patkány csak undorító de nem fenyeget. Az idegen vagy a katona akkor is fenyeget, ha látszatra teljesen olyan, mint egy ember. „Ők is csak emberből vannak – mondta az anyám –, ők is csak túl akarnak élni.” A kislány nem hallgat el semmit, de csak azt mondja, amit fontosnak tart, és hamarosan megérzem: csakugyan az a fontos: az a szűk horizontú, de tárgyszerűen valóságos, fenyegető világ.
Fenyegetnek a katonák, az idegenek, a „barbárok” és legin-kább a szóbeszéd. A hírek. Hogy mi várható. Egyszer vége lesz? De nem hihető, hogy bármi véget érhet. Itt ez a világ rendje. (És nem csak itt…) És csodákat sem várnak. A felnőttek fantáziálása távoli, a gyerek nem fantáziál, megszokta, hogy csak konkrétumokban érzékelje a világot. Egyetlen álmot ismer: el innen!
A mesélő, a kislány minden szava koppan. Nem száll, nem lebeg. Száraz és konkrét, akár egy orvosi látlelet. Fantasztikus pró-za. Mert akármilyen dísztelen, itt mégis egy szeretetre éhes kislány beszél a rettenetről, így éppen tárgyiasságában torokszorító. Az is, amikor, harminc perccel, a háború kitörése előtt, azt mondja:
„Tökéletesen egyedül vagyok.”
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai