Körmesék
No végre! Ez nem akar más lenni, mint ami. Mesefüzér. A szavaknak külön is, együtt is értelmük van, a történet önmagát jelenti, elrepít egy másik világba, ami úgy fiktív, hogy létezik. Vagyis irodalom. Petőcz András A születésnap, Palatinus, 2006
Schnitzler Körtánca még valamihez képest kiürült világ, ott érzem benne a lehetőségek nosztalgiáját: lehetne gyémánt is, de csak hamu. Kornis parafrázisából, a Körmagyarból, az ellenpólus feszültsége hiányzik. Csupa mocsok, viszonyítani már csak az emlékeihez tud, akinek vannak még emlékei. Akinek emlékei sincsenek, az zavartalanul lubickolhat a csatornában.
Petőcz András Születésnapja körbeérő mesefüzér, de csak az önmagába visszatérő körforma emlékeztet az elődökre – talán nem is elődök… csak a recenzens keresi a történelmi kapaszkodókat. Nem felnőtt visszaemlékezés, nem is a gyerek meséje, szerencsésen helyezkedik el a kettő között. Ettől stilárisan a föld fölött lebeg, de földközelben; nem éri a sár, de érződik rajta a fű, a föld szaga, a vakondtúrás, a giliszta szaga, a lúdbőrző eső szaga és a napsütés keltette pára szaga: szóval csupa gyönyörűség.
Az emberek olyanok amilyennek a gyerek látja, meg nem is, mert az Apa is látja őket és minősíti, Anya is, „nővérem, az Irma” is; és az egész felnőttvilág. Így csak kedves bumburnyákok, de nem szörnyetegek, pedig hát, végeredményben lehetnének azok is, szemlélet kérdése az egész. „A kisgyerek, aki voltam, ma is él, s a felnőttet a bánat fojtogatja”, de nem könnyezik”. Ettől a mondattól éppúgy nem tudok szabadulni, mint József Attila másik mondatától, hogy: „Makacs elmúlás tolja a világot.” És én sem könnyezem. Hisz az egész szívmelengetően jópofa, ettől olyan fájdalmas, hogy a rezignált elmúlás mégis meglegyint.
Szeretnivaló világ, jól érzem magam benne, fáj, hogy véget ér – a történetek sora is, maga a regény is, még elidőznék a lapok között. Mert szeretet van a lapok között, mert jóság van a lapok között és még humor is; vajon ismerünk-e ma fájóbban hiányzó hiánycikkeket?
Petőcz költőként kezdte, ezt tudom, de most nincs jelentősége, mert a kötet nyelvi leleményei (nem fukarkodik velük), nem olyanok, mint amikor a prózaíróban, ahogy mondani szokás, egy költő veszett el, hanem nagyonis prózai nyelvi lelemények. Világos, hogy a nyelvvel legjobban a költő tud bánni, de egészen más módszereket igényel a költészet, mint az epika, Petőcz tudja ezt, és a nyelvi bravúrjai epikai bravúrok. Nagy-Máté Jani, a kifőzdés, nem csak úgy a vakvilágban kiabálja a konyha felé, hogy egy marha kér szépen meggyel a nyakában – főtt marhahús meggymártással –, vagy éppen, ha a hölgyvendég egy kakaós palacsintát szeretne, hogy kakis a hölgy pintája! – ennek nem ér-telme van, hanem szigorú nyelvi logikája, és bármilyen vicces, sőt imádnivaló, a következményei tragikusak, mint az élet. Erről mondtam én, hogy a könyv szemlélete a gyerekvilág és a fölnőtt világ közé van „belőve”, a gyerek emlékei nem szállnak el a légbe, mert a valósághoz szögezi az Apa vagy Anya, vagy az Irma kommentárja, amin persze éppúgy megcsillan már az emlék opálos visszfénye, mint a gyerek történetein, és ettől olyan, hogy lebeg, és egyszerre lengi be a földszag és a szférák illata.
Költészet, de nem vers. Hangsúlyosan epika. Nem is Gellérit idézi, hanem Füst Milánt, aki rajongani tudott Gelléri tündéri realizmusáért, ahol a realizmus a lét, az egzakt és kegyetlen tények sora, és a tündéri az érzelem, a legtisztább, mélyről jövő empátia és szeretet. S ez sugárzik át Petőcz prózáján; s én hiszem, hogy ez a legfőbb érték ma, amikor az atomizált ember riadtan szégyenkezik az érzelmeiért – ha még maradtak érzelmei.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai