Mezei András könyve. Emlékezz!
Van, aki beviharzik a költészetbe borzasan, mint kamasz forgószél, van akit megérlelnek az évek, az empátia, s szenvedés. Mezei ez utóbbiak közé tartozik. Mindent átélt, ami megtörtént az övéivel, és a fikció igazabb, mint a valóság. Őt tuszkolták a vagonba, puskatussal a hátába csapva, az anyanyelvét beszélő honfitársai, nyolcvanadiknak; ő szédült ki a rámpán vakon a pengeéles napfényre, őt irányította egy takarékos mozdulattal Mengele a halálba vagy rabszolgamunkára; ő tolta a kordén kisfia és édesanyja holttestét a gázkamrától a krematóriumig, merev pókerarccal, mert ha rájönnek, hogy fölismerte a szeretteit, agyonlövik; ő állt mezítláb órákon át az Appelplatzon a hóban; ő vonaglott a gázban, ő szállt ki barna koromként a kéményen; ő tá-madt föl, hogy fölszabadítsák, hogy hazatámolyoghasson, ahol nem ölelő karok, hanem gyanakvó tekintetek fogadták, és összesúgtak a háta mögött „egy ment be, kettő jött ki”, tudniillik a gázból, és ő nem fordult hátra, amikor meghallotta, hogy ne kelljen látnia, ki volt.
És aztán megírta ezeket a verseket. Nem negyven napig, nem negyven évig – negyven évszázadig tartott s még tovább. Mindennap leszállt a pokolba akár a mélybúvár, és mindennap fölbukott onnan egy verssorral, egy versszakkal, vagy csak egy-egy szóval, névmással, jelzővel, igével.
Erre a kötetre csak ő volt képes, mert „mint fán se nő egyforma két levél” ezt csak ő tudhatta, ő láthatta így. Attól ragad torkon, hogy olyan földhözragadt; kis világokról szól, kisemberekről, slemilekről, hogy a szenvedés nem harsonás nagyzenekarral szól, nem is messze búgó orgonán, hanem hétköznapian cincog, mint a szájharmonika. A pokol kis pillanatai. Amolyan evidenciák. És nagy költészet.
Ha már elviszik magukat, legalább velünk tegyenek jót, minden meglesz, ha visszajönnek.
Itt-ott a nőkön még kalap. A férfiakon egy-egy jobb télikabát.
Uram, valami nagy oka lehetett annak, hogy az irgalom nem jött, s ami jött… a csendőrök jöttek, a halál jött…
Mikor Mengele balfelé küldte Máriát s a gyereket, a megváltó akkor az ács üres karján is megszületett.
Felmenőim előrenyújtott üres csajkákkal lebegek súlytalan.
Feinstein, a memmeli zsidó felismerte lakószomszédját a kivégzőosztagban. Oda is kiáltott neki: Gusztáv! Pontosan célozz!
Hagyd népedet elpusztulni, könyörülj rajta, Istenem. Süllyedjen el a vesszőkosár, hagyd a kőtáblát üresen.
A németet, ki kenyeret adott ki nekem lakása ablakán, kirángatták mellém a gyalogmenetbe… egybeesett a Húsvét, a Pészah… azóta nem idegen tőlem az ő vére és az ő teste.
Győrben huszonnégy óra kellett, Veszprémben, Szombathelyen se több, az ország kisvárosaiban a zsidók névsorát… többnyire szégyenkezve, általában sajnálkozással… elkészítették. Kiadták.
Jézus? – van úgy, hogy egy zsidó is túl sok egy országnak, Uram…
Nem kellene beszélni róla. Leginkább csak idézni kellene. Az egészet. De az lehetetlen. Olvasd el! Add tovább! Ne félj tőle, nem röpcédula… emberi történet… Művészet.
Különben is… hatvan év után a körúton nyilaskeresztek, Szálasi képmása… miért ne, mondják, vagy szabadság van, vagy nincs, de ha egyszer szabadság van, mondják, mindent szabad, csöndben várjuk a csendőröket, a vagonokat, a Don kanyarba vivőket is, meg a német utászokat, hogy fölrobbantsák a hidakat Budapesten…
Nincs rá törvény, hogy nem szabad Budapesten hidakat robbantani, az nincs benne az Alkotmányban.
1944 március 19-én szállták meg az országot a németek, negyven évre rá, 1984 március 19-én megszületett a kisebbik lányom. Az élet mégis erősebb a halálnál. És több a jó ember, mint a gonosz, csak az nem hír, hogy Tóth Pista, Claus Schultz jó ember, arról nem írnak a lapok, azt nem mutatja a televízió, csak azt, aki ma is lemészárolt tizenhárom ártatlant, köztük két asszonyt és négy gyereket.
Pedig mi vagyunk többségben.
Versek: Mezei András, fotógrafikák: So-Ky (Sós László, Kemény Éva) Album. 225 x 225 mm. 211 oldal. C.E.T. Belvárosi könyvkiadó, 2004
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai