Művészet és tudomány dialektikája
Esztétikai jellegű emberi csinálmányok – mondtam az előző számban, s ezzel eljutottunk ahhoz az általánosításhoz, amit gondolatmenetünk elején kerestünk. Igen, számomra is úgy merült föl a kérdés negyven évvel ezelőtt, hogy nem esztétikai értéket vagy értékmérőt akartam találni (az sem problémamentes persze, hogy melyik a jobb – Ady csakugyan nagyobb költő Szabolcska Mihálynál, Kosztolányi Gyóni Gézánál? S ha igen, miért?!), engem mégis az érdekelt, hogy Anita elalél, ha a Korda Gyuri azt énekli neki, hogy „Nem vagyok ideges, fő a nyugalom…”, de Eszter akkor érzi nagyjából ugyanazt, ha Székely Mihály énekli neki a Sarastro áriáját a Varázsfuvolából. Ha a két dolog lélektanilag ennyire hasonló hatást vált ki, mi bennük a közös? Épp a népművelés szakot végeztem a bölcsészeten – szakmailag is izgatott a kérdés: nem arra voltam kíváncsi, ami a két jelenséget elválasztja, hanem ami összeköti.
Közelítsünk egy egzakt tudomány, a kommunikáció elmélet felől, gondoltam. Ez az informatikai forradalom korában korszerű is, divatos is. Ja, és főképp: nem lila köd, hanem konkrét. Természettudomány. Vagyis a mai ember számára, aki a technológiákban otthonosabb, mint a filozófiában – megfoghatóbb. Valami fogódzót, a művészi érték tekintetében is nyújt (erről később), de leginkább a tudományt képes a művészettől elválasztani, illetve összekötni vele. Megint valami korrelációs ellentétpár félére bukkantunk, igen, a tudomány és a művészet viszonya, mint annyi ellentétpáré – dialektikus.
A művészet tudatosan és vállaltan szubjektív, arról szól, hogy én (az alkotó) miképp látom a világ egészét, és te, (a közönség, a befogadó) akkor veszed a lapot, ha bizonyos mértékig egy hullámhosszon vagyunk. Ha átfedés van a te szemléleted és az én szemléletem között, vagyis a világ egészét te is olymódon látod, ahogy én. A tudomány ellenben objektivitásra tör, és megpróbál a szubjektumtól, a személyestől elvonatkoztatni. Megpróbál – mondom, mert nem tiszta entitásokról, hanem tendenciákról van szó.
A tudományban az az igaz, ami tárgyi bizonyítékokkal igazolható, vagy laboratóriumi kísérletként azonos eredménnyel megismételhető. Quod erat demonstrandum, vagyis amiképp bebizonyíttatott: a két végeredmény azonos: iksz egyenlő iksszel. A tudományos szimbólum nem a világegészre vonatkozik, hanem a dologra konkrétan, mert nem szemléletet rögzít, hanem tényt, faktumot. A jel jelentése természetesen a használati szabályával azonos, vagyis azt jelenti (jelöli) amire alkalmazom, de ez nem szubjektív, nem azt jelenti, én miképp látom, hanem hogy milyen önmagában (Ding an sich).
Mivel a tudomány mindig egyetlen, konkrét és partikuláris dolgot vizsgál, és egynemű dolgokat fog össze (általánosít), azért a tudomány a valóságnak mindig egy részletét, szegmensét tárja föl. Azaz a művészivel szemben, ami totális, a tudomány szegmentális. Mélységükben, vertikálisan vizsgálja a valóság dolgait, a horizontális kitekintés nem azt jelenti, hogy a világ egészére vonatkozik, hanem, hogy a sok-sok részletet próbálja meg egy pillantással áttekinteni. És ez a horizontális áttekintés az ismeretek mennyiségének növekedésével fordított arányban sikeres: minél többet tudunk, annál nehezebb polihisztornak lenni. A tudomány szakbarbárokat nevel.
Baj? Nem baj, vertikálisan így egyre mélyebbre áshatunk, de egyre nagyobb szükség lesz a művészi látásmódra, mert csak az képes a megismert valóság egészét totálisan áttekinteni. Megint a régi mániámat igazoltam: a művészet nem luxus, hanem az emberi társadalom alapvető szükséglete.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai