Szavak a Gangesz partjáról
Október elsején az MTV is sugározta Dettre Gábor Felhők a Gangesz felett című filmjét éjszakai baglyok számára, 23:15-kor. Bár a film, fontossága miatt, mehetne akár főműsoridőben is (16 éven felülieknek), kétségtelen, hogy a dialógusai kissé “szabadszájúak”. A politikai párbeszédben uralkodó eldurvult mocskolódások miatt manapság ráirányult a figyelem a bárdolatlan közbeszédre, káromkodásra, és ebbe belekeverték a művészetet is mondván, a művészet, ahelyett hogy példát mutatna, nyelvileg maga is eldurvult.
Dettre Gábor filmjében hétköznapi emberek látszólag úgy be-szélnek, mint a hétköznapi emberek. Mint például Önök is, hölgyeim és uraim. A film dialógusszerkezete (akár az egész szemlélete) “provokatívan nyílt” – ahogy a szerző fogalmaz. Így a durva beszéd ebben a filmben nem öncélú, nem polgárpukkasztás, hanem gondosan megtervezett stiláris értéke van. A szereplők a látszat ellenére nem úgy beszélnek, ahogy az emberek beszélnek, csak úgy hat. És ahhoz, hogy úgy hasson, az utcai nyelvet gondosan stilizálni kellett, csak így volt beemelhető a műalkotásba.
A valóság attól igaz, hogy van. De a művészetet el kell hitetni. Egy filmen ábrázolt történet pedig akkor igaz, ha hihető. Mindegy, fikció-e vagy dokumentum: dokumentumként, valóságosként kell hatnia. Hogy a művész ezt a hatást elérje, változtatnia kell a valóságon, a beszédet stilizálnia kell. (Erről mondja József Attila: “az igazat mondd, ne csak a valódit”.)
A művészetnek nem az a dolga, hogy példát mutasson, hanem, hogy “tükröt tartson, mintegy, a természetnek”, ahogy Hamlet oktatja a színészeit, és ezáltal a társadalom érző idegeiként funkcionáljon, megmutatassa hol fáj, mi fáj, hogy fölhívja a figyelmet belső világunk és a környezetünk változásaira, hogy alkalmazkodva hozzájuk túlélők lehessünk. Ha finomkodunk, ha az illendőség fájdalomcsillapítójával csökkentjük idegrendszerünk fájdalomérző kapacitását, ha tompítjuk a jelzéseit, nem csak ártunk önmagunknak s még az emberi társadalomnak is, de közel kerülünk akár az önpusztításhoz. Nem véletlenül mondják, hogy növeli, ki elfödi a bajt.
A művészet jelrendszere nem csak a nyelv (az irodalom vagy a filmdialógus) de maradjunk most a nyelvnél. A nyelv kommunikációs jelek rendszere. A jeltani, szemiotikai szempontból a jel jelentése nem jeltárgy, a fogalom, dolog vagy cselekvés. A jel jelentése a használati szabálya. Ha a szerelmemnek vagy a kislányomnak azt mondom, “kicsi bogaram”, eszembe sem jut a bogár. Se a svábbogár, se a poloska. Még a katicabogár sem. Egyszerűen valami kedveset, becézőt akarok mondani, itt ez a jel (a “bogár” szó) használati szabálya. Anyám azt mondta apámnak: “édes Mókuskám!”. A jel által jelzett dolog, a mókus nevű állat, eszébe sem jutott. A “Mókuskám” jel használati szabálya megint csak a kedveskedés, becézés volt.
És ugyanez vonatkozik a káromkodásra is. Nem ismerek épelméjű embert, aki így szólván: “kapd be!”, komolyan gondolna arra, hogy valaki kapja be azt. Egyszerűen: dühös. Ennek a jelcsoportnak a használati szabálya: haragszom. Ilyenkor használjuk. Ha úgy káromkodunk, hogy “dögölj meg” ritkán gondoljuk szóról szóra a fölszólítást. Ez a jelcsoport sem a gyilkos szándékra utal, ennek is az a használati szabálya, a jelentése: piszkosul dühös vagyok!
Amikor elítéljük a trágár, bárdolatlan beszédet, tudnunk kell, hogy mindig valaminek a helyettesítésére szolgál: a használati szabálya szerint a haragot, az indulatot jelzi, vagy sérteni, megalázni akar és soha nem azt konkrét valamit jelenti, ami szemantikailag a jel közvetlen tárgya. Amikor egy köztiszteletben álló magyar politikus nyüveknek és férgeknek nevezte politikai ellenfeleit, meg akarta sérteni őket, még csak arra sem gondolt, hogy nevezettek hasonlítanak holmi nyüvekhez, férgekhez. Csak azt akarta, hogy fájjon; legszívesebben korbáccsal csapott volna az arcukba, ha az ilyesmi jogállamban nem lenne kissé macerás.
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai
Az archívum kincseiből:
Ferencz Győző: A Weöres-összes elé
A magyar lelkiállapot helyzetképe – Beszélgetés Dr. Kopp Máriával
A csíkásztól a libapásztorig – Beszélgetés Selmeczi Kovács Attilával
Bibó István "Kapcsos könyve" – A két utolsó levélről beszél Huszár Tibor
A lelket edzi az irodalom – Beszélgetés Pálinkás Józseffel, az MTA elnökével