Téli sírkertek szele jő…
Amíg itt némely publicisták „forró ősznek” nevezték a mocskot, a bűzt, a köztéri fertőzést; a Kossuth Lajos teret emberi ürülékkel telerondító budapesti őszt, a mi testi-lelki rohadással beszennyezett nyárutónkat, addig én, szerencsémre, Párizsban jártam. Ott az ősz ugyanolyan verőfényes volt, de melegebb; a fák tovább őrizték a lombok zöld színét. A nap később kelt, de később is nyugodott: fél nyolckor még világos volt.
Párizs az állandóság és a folyamatos megújulás városa. Ezt a várost ötszáz éve egységes akarat tervezi, az egymást váltó állam-fők, polgármesterek, rendszerek és rezsimek mindig folytatni tudták az elődök munkáját és terveit (pedig a francia történelem sem volt éppen szélsőségektől mentes vagy ingerszegény), mert a napi politikai érdeken túl mindig a Város volt a fontos, Franciaország sőt egész Európa büszkesége.
A 13-as Metrót Anières és Gennevilliers között meghosszabbítják, ott csatatér van, de a közlekedés nem állt meg. Minden utcában építkezés vagy fölújítás, ám a St-Michel, a St-Germain, az Étoile vagy az La Défense, a Luxemburg kert vagy a Montmartre változatlan, oda akárhányszor visszatérek, mindig megtalálom a régebbi lábam nyomát.
A Notre-Dame előtt most kivételes meglepetés ért: csúcsos fehér sátrak álltak a templomtéren, és közöttük életre kelt a középkor és a kora reneszánsz: Rabelais és a Carmina Burana vagy, ha tetszik, Villon világa. A régi kézművesek és mesteremberek korabeli ruhákban és korabeli szerszámokkal űzték hagyományos mesterségeiket, körükben büszke lehetett ez európai ember a múltjára, kultúrájára, történelmére. A varga és csizmadia reneszánsz csizmákat és cipellőket árult, a pék kenyeret, kalácsot, perecet sütött, az aranyműves ékszert és bizsut kínált, a kovács kovácsolt holmit, és a fazekasok bögrét, vázát, lábast és fazekat, és az üvegfúvók a közönség nagy érdeklődése mellett ott helyben fújták az üvegárut: öblösüveget és üvegdíszeket; és hentes és fűszeres és szabó és csipkeverő és nyerges és bőrdíszműves és kesztyűs és esernyőkészítő és kalapos és korcsmáros és pecsenyesütő kínálta a portékáját, és a vásártér közepén mutatványosok, színjátszók és zenészek szórakoztatták a népet korabeli stílusban és jelmezben, korabeli hangszereken és korabeli dallamokkal. Ez, tudni lehetett, nem üzleti vállalkozás volt, hanem a polgármester által kezdeményezett kulturális esemény a polgárok örömére.
Itt újra megéreztem a Város lelkét, de a közönség is, akiket Párizs magához asszimilált, pedig a világ minden tájáról, mindenféle népség idecsődült; helybeliek és turisták, öregek és gyerekek, fehérek, feketék és ázsiaiak; és – lehet, hogy nincs jelentősége – de ebben a nyüzsgő, tarka tömegben, ebben az evés-ivásban a lábunk alá néztünk, és egy szikra szemetet nem láttunk, ebben a kavargásban egy hangos szó nem esett, egy agresszív mozdulat meg nem indult.
Istenem, gondoltam, ilyen vásárt mi is ki tudnánk állítani; a néprajzosaink, a skanzeneseink, a mi zenészeink, színészeink, néptáncosaink éppen így elő bírnák varázsolni a magyar közép-kort, a magyar reneszánszt… csak félő, hogy a Bazilika plébánosa ugyanúgy elzavarná a vásározókat a térről, mint ahogy nem tűrte el a műanyag teheneket sem… nálunk mindenki mindent sunyi célzásnak, ideológiai gyalázkodásnak, blaszfémiának, ironikus sértegetésnek venne.
Ady jutott eszembe, A Gare de l’Est-en. Nem idézem, csak fölidézem – tekintse a kedves olvasó ajánlott olvasmánynak…
Ajánló tartalma:
- Kertész Ákos írásai
- Milyen a francia televízió?
- Rekviem egy TV-csatornáért
- A “harmadik utak”
- Frei Tamás információi
- Történet, mese. Epika.
- Miért illik utálni Amerikát?
- Hullámok hercege
- Azonosulni – de kivel?!
- Atavizmusok
- Kutyáim második otthona: az autó
- Globális becsapódás elhárító rendszerek
- Belmondo Szibériában
- A napkeleti bölcsek és a három királyok
- Bitó László Boldogabb élet – jó halál című könyvéről
- Én ezt megölöm!
- Brunetti felügyelő
- Nem adhattam mást, csak mi lényegem
- A szeretet oszthatatlan
- Európai nemzeti öntudat?
- Hat és fél liter benzin
- Félelem a nőktől
- Benjámin genezise
- A Gödrös mozija
- Gazdasági horror
- A fölösleges ember
- Identitásaim
- Játszunk esztétikát?
- Innováció – A szürkeállomány értéke nálunk
- Ízlések és pofonok…
- A magány jajkiáltásai
- Jöjj el szabadság, te szülj nekem rendet
- Kedves Maria Polcaryon!
- Attila játszik
- Miért olyan titokzatos a művészet?
- Gyémánttal érkezünk vagy kaviccsal?
- Kutyakönyv embereknek
- Miért illik utálni önmagunkat?
- Egy nagy színházi este
- Égszakadás, földindulás…
- Mezei András könyve. Emlékezz!
- Európai kultúra – európai modor
- Pacha Benidir levele Kertész Benjáminnak
- De hová lesznek a pacsirták?
- Atomerőművek üzemzavarának kommunikációja
- A költő, aki szent ember volt
- Harcikutyák és megfélemlített emberek
- Politikai elit – gazdasági elit
- A parlagfű gyökerei
- Gladiátor, ne barátkozz gladiátorral!
- Producer: Steven Spielberg
- A szertelenek gyönyörű népe
- Talán a „Szegediner” mégis túlzás…
- Szavak a Gangesz partjáról
- Magaskultúra és szórakoztatóipar
- Tárca
- Tartalom és forma
- A magyar televíziózás rejtelmei
- Temető a Tisza
- Mi legyen? Legyen műhely vagy ne legyen?
- Újságlapok a papírkosárból
- Szerelem vírus
- A L’Harmattan Magyarországon
- A filmnyelv szintaktikája
- Mit szólsz hozzá, olvasó?
- A Tragédia további titkai
- Rosenthal Eszter magánügyei
- A párizsiság ragadós
- A szó kihűl
- Csak ami volt, annak van bokra…
- Ez még Brúnóhoz tartozik
- Műveljük csak kertjeinket
- A boldogság edénye
- A haladás árnyoldala
- Körmesék
- Legtitkosabb vágyaink?
- A lelket fertőző média
- Már Lakatos Menyhért sincs többé
- Derűs vagyok és hallgatag
- Ajándék ősz
- Párizsi szorongások
- Párizsba tegnap beszökött az ősz
- Téli sírkertek szele jő…
- Kislány a vérfürdőből
- Szentandrássy István rendhagyó kiállítása
- Kajla döntése
- Az európai kultúra alappillére
- Varjú nénjeink
- A vásár napja
- Vesszőparipák
- A kultúra állatkertje
- Hány ötvenhat létezik?
- Jó magyar tévé-sorozat?
- Mit hordoz a művészi kommunikáció?
- A kommunikáció további titkai
- Egy kis jeltan, vagyis szemiotika
- Egy barnakalapos úr a Práter utcában
- Miből lesz a cserebogár?
- A Hartley-féle modell
- A Hartley-modell és az emberi nyelv
- A jel jelentése a használati szabálya
- Jelölő és ábrázoló szimbólumok
- Az esztétikum megjelenése az emberi nyelvben
- A legkisebb közös nevező
- Művészet, reklám, igehirdetés, agitáció
- Művészet és tudomány dialektikája
- Két szemlélet sosem azonos, de átfedések vannak
- A tudomány és a művészet igazsága
- Zárszó
- Kertész Ákosról
- Halottjaim is...
- Apám hagyatékából
- Tanulság
- Murányi Gábor írásai
- Tarján Tamás írásai
- Dr. Bódis Béla írásai