Gareth Rubin: Homokóra
Vincze Dóra - 2025.01.15.
Sok izgalmat ígér a borító mindkét oldala

Gareth Rubin első magyarul megjelent regénye már ránézésre is különleges, mintha mindkét oldaláról beleugorhatnánk műbe. És ez így is van! Az angol író kísérletező krimijét az Európa kiadó hozta el a magyar olvasóknak Dési András György fordításában.
A regény a franciásan csak tête-bêche-nek nevezett művek közé tartozik. A tête-bêche nemes egyszerűséggel annyit jelent, hogy 'fejtől s lábtól' és két egybekötött könyvet jelöl. A '60-as és '70-es években leginkább a zsánerirodalom hasznosította ezt a trükkös megoldást: két rövid regény került összefogva egy kiadványba. A Homokóra különlegessége, hogy bár a két történet önmagában is érthető, de mégis összefonódnak. Bármelyik oldalról kezdhetjük az olvasást, sőt akár váltakozó fejezetenként is haladhatunk. Minden részlet csak akkor kerül majd a helyére, ha a tükör mindkét felét elolvastuk. De honnan is kezdjük?
Nem könnyű a választás, mert a borító mindkét oldala sok izgalmat ígér. A zöld oldal a XIX. század második felének Angliájába visz minket. Misztikus, viktoriánus történetet kapunk: egy, a legkevésbé sem hívogató szigeten álló magányos házzal, rejtélyes betegségben szenvedő nagybácsival és egy üvegkalickába zárt nővel. Generációkon átívelő titkok lappanganak a házban, mely körül mintha sosem sütne ki a nap. Vajon a vidékre érkező fiatal orvosnak sikerül azelőtt megfejtenie őket, mielőtt túl késő lenne?
A piros borítót felütve pedig az 1940-es évek Amerikájába jutunk, méghozzá Los Angelesbe, a feltörekvő filmipar központjába. A fiatal Ken Kourian számos sorstársához hasonlóan, abban a reményben érkezett a napsütötte városba, hogy filmszínész lesz. Sikerül is megismerkednie néhány gazdag és nagy befolyással rendelkező emberrel, azonban új ismeretségeivel nemcsak barátokra tesz szert. Filmszerepek és hírnév helyett rejtélyeket, gyanús öngyilkosságokat, nyomozást és gondokat kap a nyakába.
A Homokóra ügyesen megírt regény, vagy mondjuk úgy, regénypár, ahol a részek jól illeszkednek egymáshoz, miközben két markánsan eltérő világot épít fel a szerző. Azonban, mint mindennek, úgy a kísérletezésnek is ára van. Mivel két fél regény, két történet került egy kötetbe, a szereplőknek korlátozott terük van a kibontakozásra. Éppen ezért okos választás volt két nagyon jellegzetes, és könnyen megfogható hangulattal rendelkező korszakot választani. Ráadásul mind a gótika, mind a noir jól körülhatárolt eszközkészlettel rendelkezik, melyek megkönnyítik az író és az olvasó dolgát is. A sok ismerősnek tetsző elemtől (mint a szinte már klisésen ködös és esős ódon Anglia, és a csillogó üvegből épült, napsütötte Los Angeles) könnyűvé válik a tájékozódás. Olvasás közben kikapcsolhatunk és belefeledkezhetünk a rejtélyes események egymásutánjába.
Azonban ebből fakadóan mindkét részre elmondható az is, hogy sok generikus elemmel és leegyszerűsített karakterekkel operál. Nincs tér és idő a valódi elmélyülésre vagy személyiségépítésre. A karakterek valójában a cselekmény játékszerei, egyetlen feladatuk az események előremozdítása.
Gareth Rubin könyve érdekes újítás a krimik piacán, és kellemes perceket fog szerezni azoknak, akik szeretik a kísérletező, különlegesebb kiadványokat. Jól összerakott krimi, ami egyszerre két jellegzetes korszakba is elrepíti az olvasóját, az oldalakon kibontakozó rejtélyek pedig garantáltan beszippantják az embert. Mi kellhet még egy szürke januári délutánra?
Vincze Dóra
Gareth Rubin: Homokóra
Fordította: Dési András György
Európa Könyvkiadó, 512 oldal, 6999 Ft
Ajánló tartalma:
Az archívum kincseiből:
Mondom én… Beszélgetés Garaczi Lászlóval, Gyarmati nő című legújabb kötetéről
Tarján Tamás – Könyvbölcső. Én; élet; rajz
Kaján leckék – Kaján Tibor-Martin József: Karikatúra a betűtengerben
Kefe habbal, avagy az átnyálazás hiánya – Melissa P.: Minden este 100-szor kefével
Bizonyosan – Kerékgyártó György: Hegyi szakaszok szobakerékpáron